Občanský průkaz Brno: Co potřebujete vědět?

Občanský Průkaz Brno

Co je občanský průkaz

Občanský průkaz je oficiální doklad totožnosti vydávaný v České republice. Vydává ho obecní úřad obce s rozšířenou působností a v Brně je to Magistrát města Brna. Pro Brno platí stejná pravidla pro vydávání občanských průkazů jako pro zbytek České republiky. Občanský průkaz v Brně si můžete vyřídit na úseku osobních dokladů Magistrátu města Brna. Občanům Brna jsou k dispozici kontaktní informace a online rezervační systém pro sjednání schůzky. Občanský průkaz je povinen vlastnit každý občan České republiky starší 15 let s trvalým pobytem na území České republiky. Existují tři typy občanských průkazů: občanský průkaz s čipem, občanský průkaz bez čipu a občanský průkaz pro občany EU. Od roku 2021 jsou všechny nově vydávané občanské průkazy vybaveny elektronickým čipem.

Typy občanských průkazů v Brně

V Brně, stejně jako v každém jiném městě v České republice, existují dva hlavní typy občanských průkazů: občanský průkaz s čipem a občanský průkaz bez čipu. Občanský průkaz s čipem je modernější verzí a obsahuje elektronický čip s biometrickými údaji držitele, jako je fotografie obličeje a otisky prstů. Tento typ občanského průkazu je nutný pro cestování do zemí Schengenského prostoru bez nutnosti víza. Občanský průkaz bez čipu je starší typ a neobsahuje elektronický čip. I když je stále platným dokladem totožnosti v České republice, pro cestování do zahraničí je nutné mít platný cestovní pas.

Oba typy občanských průkazů vydává Magistrát města Brna, konkrétně jeho Odbor správních činností. Pro vydání občanského průkazu je nutné se dostavit osobně a předložit doklad totožnosti, jako je rodný list nebo cestovní pas. V případě ztráty nebo odcizení občanského průkazu je nutné tuto skutečnost neprodleně ohlásit na Policii České republiky a následně požádat o vydání nového dokladu na Magistrátu města Brna.

Kde v Brně vyřídit

V Brně můžete o nový občanský průkaz požádat na kterémkoli úřadě městské části s rozšířenou působností, bez ohledu na vaše trvalé bydliště. Není tedy nutné dokládat se žádným potvrzením o přechodném pobytu. Pro vydání občanského průkazu je nutné se dostavit osobně, a to z důvodu pořízení fotografie a sejmutí otisků prstů. S sebou si nezapomeňte vzít dosavadní občanský průkaz nebo cestovní pas. Pokud žádáte o první vydání občanského průkazu, postačí rodný list. Poplatek za vydání občanského průkazu se liší v závislosti na věku žadatele a na délce platnosti dokladu. Vydání občanského průkazu trvá standardně 30 dní, ve zvlášť odůvodněných případech lze požádat o vydání do 15 dnů. O nový občanský průkaz je vhodné požádat s dostatečným předstihem před skončením platnosti stávajícího dokladu.

Brněnský občanský průkaz, vstupenka do světa možností, ale i povinností.

Hana Nováková

Nezbytné dokumenty

K vyřízení žádosti o vydání občanského průkazu v Brně je nezbytné předložit příslušné dokumenty. Bez ohledu na to, zda žádáte o první vydání, ztrátu, odcizení nebo výměnu dokladu, budete potřebovat platný doklad totožnosti. V případě prvního vydání občanského průkazu postačí rodný list a potvrzení o občanství. Pokud žádáte o vydání nového průkazu z důvodu ztráty, odcizení nebo poškození stávajícího dokladu, je nutné předložit protokol od Policie České republiky. Dále je nutné doložit doklad o místu trvalého pobytu, a to například výpisem z katastru nemovitostí nebo nájemní smlouvou. V případě, že žádáte o vydání občanského průkazu s čipe

Poplatky za vydání

Žádost o vydání občanského průkazu je zpoplatněna. Výše poplatku se liší v závislosti na věku žadatele a na důvodu vydání nového dokladu. Děti do 15 let získávají občanský průkaz zdarma. Stejně tak je vydání zdarma v případě ztráty, odcizení nebo poškození stávajícího průkazu. Pokud si ale pořizujete nový občanský průkaz z důvodu změny osobních údajů, jako je například jméno nebo adresa, je nutné uhradit poplatek ve výši 300 Kč. Pro urychlení procesu vyřízení doporučujeme mít připravenou hotovost, jelikož ne všechny úřady v Brně disponují platebním terminálem. Přesnou výši poplatku a způsob platby si ověřte na webových stránkách Magistrátu města Brna nebo telefonicky.

Lhůta na vyřízení

Standardní lhůta pro vyřízení žádosti o vydání občanského průkazu je 30 dní. Tato lhůta platí pro všechny žádosti podané na úřadě v Brně, bez ohledu na to, zda se jedná o první vydání, ztrátu, odcizení nebo výměnu dokladu. Je důležité si uvědomit, že tato lhůta začíná běžet dnem podání kompletní žádosti, včetně všech potřebných dokladů a fotografií. V případě, že je žádost podána neúplná, lhůta se přerušuje a začíná běžet znovu až po doplnění všech náležitostí. V praxi se může stát, že je občanský průkaz vydán i dříve než za 30 dní, zvláště pokud je úřad méně vytížený. Nicméně, je vhodné počítat s touto maximální lhůtou a nenechávat si vyřízení na poslední chvíli. V urgentních případech, jako je například cesta do zahraničí, je možné požádat o vydání občanského průkazu ve zkrácené lhůtě. Tato lhůta je 5 pracovních dní a je zpoplatněna vyšším správním poplatkem. Pro vydání občanského průkazu ve zkrácené lhůtě je nutné prokázat důvod žádosti, například letenkou nebo potvrzením o ubytování.

Vlastnost Občanský průkaz Brno
Město vydání Brno
Platnost Stejná jako u OP vydaných v jiných městech ČR

Ztráta nebo odcizení

V případě ztráty nebo odcizení vašeho občanského průkazu vydaného v Brně je nezbytné okamžitě jednat. Neodkladně se obraťte na Policii České republiky a nahláste ztrátu nebo krádež. Následně se dostavte na kterýkoli úřad obce s rozšířenou působností, v Brně tedy na Magistrát města Brna, a požádejte o vydání nového občanského průkazu. K žádosti o nový doklad si připravte doklad totožnosti (pokud jej máte), například cestovní pas, rodný list nebo řidičský průkaz. Dále budete potřebovat jednu aktuální fotografii o rozměrech 35 x 45 mm. Za vydání nového občanského průkazu se platí správní poplatek. Pamatujte, že ztráta nebo odcizení občanského průkazu je nutné nahlásit i v případě, že se vám doklad později najde. V opačném případě se vystavujete riziku zneužití vašeho dokladu.

Kontaktní informace úřadů

Pro vyřízení občanského průkazu v Brně se můžete obrátit na kterýkoli úřad městské části v Brně, který má v kompetenci vydávání občanských průkazů. Není nutné navštěvovat úřad v místě vašeho trvalého bydliště. Pro usnadnění výběru uvádíme kontaktní informace na několik úřadů v Brně:

  • Úřad městské části Brno-střed

    Adresa: Dominikánské náměstí 1, 602 00 Brno

    Telefon: +420 542 526 111

    E-mail: posta@brno-stred.cz

  • Úřad městské části Brno-sever

    Adresa: Žerotínovo náměstí 6, 638 00 Brno

    Telefon: +420 547 218 111

    E-mail: podatelna@sever.brno.cz

  • Úřad městské části Brno-Židenice

    Adresa: Gajdošova 7, 636 00 Brno

    Telefon: +420 546 432 111

    E-mail: posta@zidenice.brno.cz

Na těchto úřadech si můžete podat žádost o vydání občanského průkazu, vyzvednout si hotový doklad nebo získat další informace. Doporučujeme si předem ověřit otevírací dobu vybraného úřadu, ať už telefonicky nebo na webových stránkách.

Užitečné odkazy

Pro více informací o vyřízení občanského průkazu v Brně můžete navštívit webové stránky Ministerstva vnitra České republiky, kde naleznete kompletní informace o občanských průkazech, včetně kontaktů na jednotlivé úřady. Dále se můžete obrátit na Magistrát města Brna, konkrétně na odbor evidence obyvatel, který má na starosti vydávání občanských průkazů. Na jejich webových stránkách najdete informace o potřebných dokumentech, otevírací době a online rezervačním systému. Pro zjištění adresy a otevírací doby nejbližšího Czech POINTu, kde si můžete požádat o vydání občanského průkazu, můžete využít vyhledávač na webových stránkách Czech POINTu. Využít můžete i telefonní linku Ministerstva vnitra, kde vám operátoři poradí s vašimi dotazy ohledně občanských průkazů.

Publikováno: 06. 08. 2024

Kategorie: právo

Autor: Jiří Kovář

Tagy: občanský průkaz brno